Orice discurs minunat pe care l-ai auzit, orice prezentare care te lasă cu gura căscată de admirație și care pare creată pe moment este de fapt pregătită în detaliu și repetată la perfecțiune. Să faci prezentări memorabile este doar o chestiune de practică. NU te naști cu abilitățile necesare, dar asta nu înseamnă că nu poți ști câteva lucruri de bază pe care să le exersezi când ai ocazia.

  1. Este foarte importantă o deschidere de impact, pe care să fii practice capabil “să o reciți”. Dacă te trezesc la 2 noaptea, vreau să fii în stare să mi-o spui. De ce? Toți aveam emoții chiar și după zeci de prezentări, fie că e vorba de 4-5 oameni sau 1000 de participanți. Și atunci, dacă tu știi pe dinafară primele 2-3 fraze din prezentare, ai timp să te liniștești și să te gândești ce o să spui mai departe.
  2. Cei care au văzut prezentările mele, știu povestea cu istoricul, povestea cu câinele pe apă  . Oamenilor le plac poveștile. S-ar putea să vezi că nu au reținut neapărat toate informațiile din prezentarea ta, dar își aduc aminte istorioara cu tâlc pe care le-ai spus-o.
  3. Moartea prezentării prin PPT…sau Prezi, sau ce vrei tu. Când ți-e lumea mai dragă, tehnica nu te va ajuta și o să te trezești că fără PowerPoint ești mort. Și te bâlbâi și legi mai greu cuvintele, că nu mai știi ce voiai să zici. Dacă totuși nu poți fără prezentare, atunci cât mai puține cuvinte și cât mai multe imagini care să puncteze structura prezentării, nu să spună povestea în locul tău.
  4. O lege a comunicării, destul de cunoscută, ne dă o formula: 7% limbaj verbal, 38% limbaj paraverbal și 55% limbaj non – verbal (gestica) și am putea cădea în capcana să susținem că nu contează ce spunem, ci felul în care o facem. Într-adevăr am văzut un general manager prezentând niște rezultate mai puțin bune într-o așa manieră încât toți am plecat convinși că am făcut bine (inclusiv noi, cei responsabili de aceste rezultate proaste). Dar a mers o dată. Formula de mai sus înseamnă de fapt că atunci când există o discordanță între ceea ce spunem și felul în care o spunem, oamenii vor avea tendința să creadă felul în care o spunem (limbajul trupului). Așa că asigură-te că sunt în concordanță. Ce spui cu felul în care o spui.
  5. Nu te intorci niciodată cu spatele la sală. Dacă vrei să te miști, o faci în formă de U pe scenă, iar dacă ai în fața ta 1000 de oameni împarte sala in 3 (la figurat  ) și ai grijă să ajungi în dreptul fiecărei părți: stânga, centru și dreapta.
  6. Alege “ancore“ în sală. Oameni care te privesc senin, care iți zâmbesc și la care o să cauți confirmare, încurajare în timpul prezentării. Trebuie să lași senzația că te-ai uitat la toată lumea cel puțin o dată așa că plimbă privirea prin sală. Este imposibil, dacă vorbim de sute de oameni, să te uiți în ochii fiecăruia, dar ai grijă să te uiți în direcția lor.
  7. Joacă-te cu vocea ta. Pleacă de undeva de jos cu vocea ca să ai spațiu să crești odată cu prezentarea (vrei să îi ții treji, nu să îi adormi cu vocea – este ca și cum ai merge pe autostradă 800 de kilometrii pe pilot automat… să vezi atunci plictiseală). Din nou e nevoie de multă practică. Eu, după atât de mulți ani, încă mai am multe de învățat despre cum să îmi modulez vocea. Și e nevoie de ajutor profesionist.
  8. Interacționează cu sala. Pune-le întrebări. NU retorice. Lasă-i să răspundă. Implică-i. Provoacă-i. Discută cu ei. Nu ești profesorul și ei elevii cuminți. Adaptează-ți limbajul pe ințelesul lor. Nimeni nu vrea termeni tehnici, jargon corporatist (GTM – go to market dar pe facebook este “gâtu’ mătii”).
  9. Zambește!
  10. Vreau să îți văd pălmuțele. Să văd că gesticulezi. Chiar dacă ai microfonul într-o mână și pointer-ul în cealaltă, trebuie să te ajuți de mâini în prezentare.
  11. Pasiune. O ai sau nu o ai. Și, din păcate pentru tine, se vede.

Mă opresc aici. Este suficient pentru început. La treabă! Prezentare frumoasă și … pregătită.

Leave a Comment